Yediğimiz Gıdalar
"Sağlık, her canlı organizmanın doğuştan edindiği bir haktır."
-Sör Albert Howard
Bedenlerimizin evrimleştiği milyonlarca yıl süresince yediğimiz gıda taze, çiğ, çoğunlukla bitkisel ve organikti.Pişirme bile görece yeni bir buluştur.
Uzun ve sağlıklı bir yaşam için en iyi beslenmenin; taze, organik, temelde vejetaryen, çoğunlukla çiğ ve işlenmemiş, doğal şeker ve tuzların yer aldığı gıdalardan oluştuğunu bazı çok iyi kanıtlara dayanarak iddia ediyoruz.
Tipik Amerikan ve Kanada beslenmesi, tersine, sanki bizi hasta etmek için hazırlanmıştır. Et, protein ve yağın yanı sıra rafine şeker ve tuzdan yana zengin, koruyucular, boya ve yapay aromalarla işlenmiş; ne taze ne organik bir beslenme. Aynı zamanda bu, birçok kanser için risk faktörü teşkil eden obeziteyi de kolaylaştırmaktadır.¹
Kanser araştırmacıları 1982'de ilginç bir fenomen keşfetti. Düşük kanser oranlı bir ülkeden, örneğin Japonya'dan, ABD'ye gelip yerleşen göçmenler, iki üç kuşak içerisinde yüksek Amerikan kanser oranlarını yakalamaktadır.² 1940'larda, Japonya'da meme kanseri hayli düşük oranlarda görülürken, Japon beslenme biçiminin getirdiği kalorilerin %10'dan az bir oranı yağlardan geliyordu. Tipik bir Amerikalı, tersine, kalorilerinin %40'ını yağlardan alır.³
Cornell Üniversitesi'nde beslenme kimyageri olan Colin Campbell'in ekibi tarafından yürütülen Çin Çalışması, beslenme, yaşam tarzı ve sağlık üzerine yapılan ilk uzun dönemli çalışmaydı.⁴ 1990'da yayınlanan ve 2001'de izleme araştırmasıyla pekiştirilen çalışma, Çin'in kırsal ve kentsel 24 bölgesi ve Tayvan'da hayvani gıda tüketecek kadar yoksul kesim de dahil yerel olarak üretilen gıdalarla beslenen insanların sağlık ve beslenmelerini inceledi. Beslenme ve hastalıklar arasında 8.000 bağlantı keşfedildi ve şunları bulguladı:
●En sağlıklı kesim, en çok bitkisel gıda üreten kesimdir.
●En çok kronik hastalığa yakalanan kesim en çok hayvani gıda tüketen kesimdir.
●Çeşit, kalite ve miktar yeterli olduğu takdirde, bitkisel beslenme hiçbir hayvani gıdaya gerek olmaksızın sağlıklı ve tamamen besleyici olabilmektedir.
●En fazla faydayı, en zengin çeşitli bitkisel gıdayı en az pişirerek, tuzlayarak ve işleyerek tüketen kesim sağlamaktadır.
1997'de Dünya Kanser Araştırmaları Fonu ve Amerika Kanser Araştırmaları Enstitüsü, kanser ve gıda hakkında yaptıkları araştırmayı özetleyen ve benzer sonuçları içeren kapsamlı bir Uzman Raporu yayınladı.⁵
Diğer çalışmalar da gösterdi ki:
●Bol meyve tüketen Yunanlı kadınların meme kanseri %35, bol sebze yiyenlerinki %47 oranında daha düşük.⁶
●Alman vejetaryenlerde kolon kanseri yaygınlığı %56 daha düşük."⁷
●Her gün et tüketen Japon kadınların meme kanseri riski, çok nadir tüketenlerinkinde 8,5 kat daha yüksek.⁸
●Günde 90 gram yağ tüketen İngiliz kadınlarının meme kanseri riski, 37 gram tüketenlerinkinin iki katı."⁹
Her zamanki gibi bu konuda da çelişkili bir kanıt bulunuyor. Harvard Üniversitesi'nde Halk Sağlığı Bölümü'nde 2004'te gerçekleştirilen bir çalışmada meyve ve sebzenin meme kanserine karşı koruyucu etkisi olmadığı ortaya çıktı.¹⁰ 2005'te geniş kapsamlı bir Avrupa çalışması da aynı sonucu verdi¹¹ ve 2006'da 49.000 kadın üzerinde gerçekleştirilen 8 yıllık bir çalışma, sebze, meyve ve tahılca zengin, düşük yağ oranlı beslenme biçiminin meme kanseri ile kolorektal kanseri yalnızca %9 oranında düşürdüğünü ortaya çıkarttı.¹² Çalışmalar çocukluk ve doğmadan önce annenin gebelik beslenmesini içermiyordu.
Çalışmalar organik gıda tüketen bir kontrol grubu içermedikçe bilimselliği geçersiz kabul edilebilir, çünkü organik olmayan gıdalar bedenin kansere karşı savunmasının önemli bir bölümünü teşkil eden antioksidanlar ve fitobesinlerce yoksuldur. Birçok çalışma organik gıdanın geleneksel gıdalara göre sayısız sağlık yönünden faydasını ortaya koymaktadır.
Organik olmayan gıdalar, genellikle tarım ilaçları, hatta roket yakıtlarından gelen perklorat ve diğer kirleticiler yüzünden kirlenmiştir.¹⁵ Et ve balıklar ile gıda zincirinde ilerle yerek bunlarla beslenen canlıların yağ hücrelerinde biriken kimyasallarla kirletilmiştir. Bunlar insanlarca tüketildiğinde ve emzirilen bebeklere geçtiklerinde binlere katlanarak artarlar.
Seattle'da araştırmacılar, organik ürün ve tahıllara dönen ebeveynlerin çocuklarının bedenlerindeki tarım ilacı seviyelerinin birkaç gün içinde sıfıra düştüğünü keşfettiler, ancak geleneksel beslenme biçimine geri dönüldüğünde de yine eski seviyelere ulaşıyordu.¹⁶
Kanıtların gücü ortadadır. Çoğunlukla organik, az yağlı ve vejetaryen bir diyete geçerseniz daha uzun ve sağlıklı bir yaşam sürersiniz.
•Çin Çalışması: www.thechinastudy.com
•Sağlık ve Vejetaryenler: www.vegsoc.org/info/health3.html
•Et Tüketimi ve Kanser: www.cancerproject.org/survival/cancer facts/pdfs/meat_and_cancer.pdf
▪︎Organik Merkez: www.organic-center.org
▪︎Fitokimyasallar: www.vegetarian-nutrition.info/vn/phytochemicals.htm
NOTLAR:
1. E.E. Calle. "Amerikalı Yetişkinler Arasında Yapılan bir Grup Çalışmasında Kanserden Kaynaklanan Aşırı Kilo, Obezite ve Ölüm." New England Journal of Medicine, 348 (17), 24 Nisan 2003.
2. Diyet, Beslenme ve Kanser. Amerika Ulusal Araştırma Konseyi, 1982.
3. W.E.M. Lands, T. Hamazaki, K. Yamazaki ve diğerleri. "Diyetsel Modelleri Değiştirmek" Am J Clin Nutr, 51, s. 991-93, 1990.
4. Çin Araştırması II. Cornell University, Oxford University, Chinese Academy of Preventive Medicine.
5. Gıda, Beslenme ve Kanserin Önlenmesi: Küresel Bir Perspektif. American Institute for Cancer Research, 1997: aicr.org.
6. A. Trichopoulou, K. Katsouyanni, S. Stuver ve diğerleri. "Zeytinyağı Tüketimi ve Yunanistan'da Meme Kanseriyle İlgili Özel Gıda Grupları", J Natl Cancer Inst, 87,s. 110-16, 1995.
7.R. Frentzel-Beyne ve J. Chang-Claude. "Vejeteryan Diyetleri ve Kolon Kanseri: Alman Tecrübesi." Am J Clin Nutr, 59 (suppl.), S-11435-525, 1994.
8. W.E.M. Lands, T. Hamazaki, K. Yamazaki ve diğerleri. "Diyetsel Modelleri Değiştirmek", Am J Clin Nutr, 51, s. 991-93, 1990.
9. S.A. Bingham. "Özensiz Metotlar Yağ ve Meme Kanseri Arasındaki Bağı Gizliyor mu?" Lancet, 362 (9379), s. 182-83, 19 Temmuz 2003.
10. "Meyve ve Sebze Tüketimi ve Belli Başlı Kronik Hastalıkların Riski." Journal of the National Cancer Institute, 96(21), s. 1577-84, 3 Kasım 2004.
11. Avrupa İleriye Dönük Kanser ve Beslenme Araştırması. IARC Basın Açıklaması 157, 12 Ocak 2005.
12. Ross Prentice ve diğerleri "Az Yağlı Diyet Modelleri ve İstilacı Meme Kanseri Riski." JAMA, 295, s. 629-42, 8 Şubat 2006.
13. Winston J. Craig, Andrews Üniversitesi Beslenme Profesörü, Berrien Springs, MI. Bitkisel İlaçlar: Sağlığımızın Bekçileri: vegetarian-nutrition.info/vn/phytochemicals.htm.
14. Shane Heaton. Organik Tarım, Gıda Kalitesi ve İnsan Sağlığı. Soil Association, 2001: soilassociation.org.
15. "Dünyanın Çeşitli Yerlerindeki Ürünlerde Bulunan Perklorat." Science News, 26 Nisan 2006.
16. Lu Chensheng. Amerikan Bilimin İlerlemesi Birliği, St. Louis, 19 Şubat 2006: hon.ch/News/HSN/531114.html.
"Kanser Salgını önlemek için 101 çözüm önerisi" kitabinin bir bölümünden alıntıdır.



Yorumlar
Yorum Gönder